ایدوکو

ساماندهی محتوای آموزشی

آشنایی با رشته علوم کامپیوتر

  • ۱۲۳

علوم کامپیوتر یکی از کلاسیک‌ترین رشته‌ها در گروه رشته‌های کامپیوتر است که بر مبانی و اصول کامپیوتر تأکید بسیار دارد.

  • علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهم‌ترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل مسأله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است.به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ کامپیوتر است‌ که‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند.
  • یافته‌های اولیه از چیزی که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قبل از اختراع کامپیوتر است، زمانی‌که ماشین‌هاییمانند چرتکه برای محاسبات عددی قرن‌ها قبل اختراع شد.
  • این رشته در سال ۱۳۵۸ و در مقطع کارشناسی به عنوان یک رشته‌ی مادر، وارد دانشگاه تهران شد. اما در سال۱۳۶۵ با راه‌اندازی دو شاخه‌ی مهندسی کامپیوتر، این رشته از لیست رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان در کنکور حذف شد. با این حال نقش و اهمیت این رشته به حدی است که برنامه‌ریزان ما را مجبور کرد تا دوباره در سال ۱۳۷۷ این رشته را در مقطع کارشناسی راه‌اندازی نمایند.
  • در تمام دنیا، رشته‌ی علوم کامپیوتر به عنوان مادر علم کامپیوتر، یکی از ارکان غیرقابل انکار علوم و صنایعشان محسوب می‌شود. چرا که کارشناس این رشته، با داشتن پایه‌ی تئوری قوی، می‌تواند با ابداع روش‌های جدید، با نوشتن برنامه‌های جامع و مفید، کمک مؤثری برای مهندسان کامپیوتر باشد.
  • تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ی‌ علوم‌ کامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید. در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نکند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و کلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار کار باید خود تلاش‌ کند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.
  • موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌کننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌‌توجه‌ است‌.
  • این رشته که در واقع یک رشته‌ی میان رشته‌ای است در مقطع کارشناسی‌ارشد جزء رشته‌های شناور به حساب می‌آید که داوطلبان می‌توانند علاوه بر رشته‌ی خود در آزمون این رشته نیز شرکت نمایند. البته دانشجویان رشته‌های کامپیوتر و ریاضی مشتری‌های اصلی این رشته به شمار می‌آیند، ولی این رشته توانسته‌است با توجه به ویژگی‌های خاص خود داوطلبانی را از رشته‌های دیگر نظیر برق نیز جذب نماید.

زیر شاخه ها

این‌ رشته‌ دارای‌ 4 حیطه‌ی ((‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار، سیستم‌های‌ اطلاعاتی )) ‌است‌.

  • محاسبات علمی در زمینه‌ی برنامه‌ریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است ؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می‌شود.
  • نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر، سریع‌تر و بهتر می‌پردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه‌کردن الگوریتم است.
  • معماری یا ساختار کامپیوتر در حیطه‌ی سخت‌افزار مطالعه می‌شود.
  • سیستم‌های ‌اطلاعاتی به مدیریت پروژه‌های ‌نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته است.

تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر

  • مهندسی نرم افزار را می‌توان مستقل از علوم کامپیوتر دانست. هرچند پیش‌نیاز کاری مهندسین نرم‌افزار آشنایی با علوم‌کامپیوتری است، اما اساسأ علوم کامپیوتر با تئوری‌ها و روش‌هایی سر و کار دارد که به کامپیوترها و سیستم‌های نرم‌افزاری مربوط می‌شود، درحالی که مهندسی نرم افزار با مسائل عملی تعیین مشخصات، تحلیل، پیاده سازی و تولید نرم‌افزار سر و کار دارد.
  • مهندسی نرم افزار و علوم کامپیوتر رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند و پیشرفت در علم کامپیوتر نیاز به پیشرفت علم نرم افزار را می‌طلبد اما دانستن برخی از علوم کامپیوتر برای مهندسین نرم افزار ضروری است. (همان طور که دانش فیزیک برای مهندسین الکترونیک ضرروی است.)
  • در حالت ایده‌آل، کل مهندسی نرم افزار از تئوری‌های علم کامپیوتر ساخته می شود، اما واقعیت چیز دیگری است. مهندسین نرم‌افزار اغلب باید از رهیافت‌های ذهنی برای توسعه نرم افزار استفاده کنند و احتمالأ ایده‌ای که تا به حال شکل نگرفته را عملی کنند. تئوری‌های علوم کامپیوتر را همیشه نمی‌توان به مسائل واقعی پیچیده‌ای اعمال کرد که نیازمند راه‌حل‌های نرم‌افزاری‌اند.
    در واقع مهندسین نرم‌افزار باید مسائل پیچیده‌ی واقعی را با تفکر نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر حل کنند. این‌گونه مسائل واقعی کاملأ با تئوری‌های موجود در علوم کامپیوتر در تناقض است و در این میان وظیفه‌ی مهندسین نرم افزار تحلیل و رفع تناقضات مسئله با علوم کامپیوتری و ایجاد سیستم نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر است.
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی